Področja dela
Osnovni cilj šolske svetovalne službe je, da vedno dela v dobro otroka. Vsa področja dela so usmerjena v pomoč pri premagovanju stisk in primanjkljajev ter v krepitev močnih področij posameznikov oz. skupin.
DELO Z OTROKI S POSEBNIMI POTREBAMI
Dodatna strokovna pomoč in individualna učna pomoč sta namenjeni učencem z različnimi primanjkljaji na specifičnih učnih področjih, učencem z različnimi vedenjsko-čustvenimi težavami, učencem s težavami na področju socialne integracije ter tudi učencem, ki zahtevajo in zmorejo še dodatno usvajanje učne snovi, tega pa ni moč zadovoljiti v okviru rednega in dodatnega pouka.
Šolska svetovalna služba dela z otroki, ki so s strani Zavoda za šolstvo prejeli odločbo o usmeritvi, v kateri je določen tudi obseg in način izvajanja dodatne strokovne pomoči in učne pomoči. Celostno delo z otrokom v šoli poteka po izdelanem individualiziranem programu posameznega učenca, ki ga pripravi določena strokovna skupina šole skupaj s šolsko svetovalno službo.
SODELOVANJE NA DNEVIH DEJAVNOSTI
Šolska svetovalna služba redno sodeluje pri pripravi in izvedbi dnevov dejavnosti, katerih tematika je povezana z njihovim področjem dela (npr. dan strpnosti, učenje učenja, socialne veščine, grafomotorika in druge tematike).
PRIPRAVA DELAVNIC IN RAZREDNIH UR
Šolske svetovalne delavke so vpete v aktualno dogajanje na šoli in po potrebi sodelujejo z razredniki pri pripravi in izvedbi delavnic ali tematskih razrednih ur. Tematike so izbrane glede na razredno dinamiko in potrebe posameznega razreda.
DELO S POSAMEZNIKI (odpravljanje stisk in primanjkljajev)
Članice šolske svetovalne službe so na voljo za individualni pogovor, reševanje stisk in pomoč pri odpravljanju primanjkljajev.
DELAVNICE ZA STARŠE / PREDAVANJA
Šolska svetovalna služba na podlagi dogovora z vodstvom šole pripravi tematske delavnice in predavanja za starše. Najpogosteje je izvedba predavanj povezana z roditeljskimi sestanki, po potrebi se vključujejo tudi ob drugih priložnostih.
VPIS V 1. RAZRED IN VPIS V SREDNJE ŠOLE
Šolska svetovalna služba skrbi za vso potrebno dokumentacijo ob vpisu učencev v 1. razred in ob vpisu učencev v srednjo šolo. Več informacij o posameznih tematikah najdete na zavihkih VPIS V 1. RAZRED in VPIS V SREDNJO ŠOLO.
SODELOVANJE S STARŠI
Članice šolske svetovalne službe so na voljo za vprašanja, pobude in skrbi staršev. V veliki meri s starši sodelujejo prek telefonskih klicev, e-pošte in timskih sestankov na šoli.
SODELOVANJE Z ZUNANJIMI INSTITUCIJAMI
Šolska svetovalna služba je povezana s številnimi zunanjimi institucijami. Redno sodeluje s pristojnim Centrom za socialno delo in Zavodom Republike Slovenije za šolstvo. Hkrati je povezana z drugimi zunanjimi institucijami, ki nudijo izvajanje delavnic za otroke in s tistimi, ki nudijo pomoč otrokom v socialni stiski.
SPREMLJANJE IN SKRB ZA USPEŠNO VKLJUČITEV NOVIH UČENCEV IN UČENCEV PRISELJENCEV
Šolska svetovalna služba poskrbi za vpis novih učencev in učencev priseljencev. V nadaljevanju šolskega leta posamezne učence spremlja in jim pomaga pri vključitvi v razredno skupnost.
POMOČ DRUŽINAM V FINANČNI STISKI – novo področje (za dodati)
V kolikor se družina znajde v finančni stiski in ne zmore plačati šolskih stroškov, se lahko obrne na gospo Anjo Murn (murna@os-danilekumar.si, 015636829).
Aktualno
Nadarjeni
Kaj je nadarjenost?
Nadarjenost je sposobnost, ki se lahko kaže na različnih področjih. Medtem ko so starejše definicije nadarjenost pogosto enačile z inteligentnostjo, sodobnejši pristopi obsegajo širši spekter. Nadarjenost danes razumemo kot izjemne dosežke ali potenciale na intelektualnem, ustvarjalnem, akademskem, vodstvenem ali umetniškem področju. Medtem ko so dosežki pogosto vidni, lahko potencial ostane prikrit, vendar ga je mogoče zaznati z različnimi psihološkimi testi.
Ločimo med splošno in specifično nadarjenostjo. Splošno nadarjeni učenci izkazujejo visoke sposobnosti na več področjih hkrati, medtem ko se specifično nadarjeni, imenovani tudi talentirani, osredotočajo na posamezno področje, kjer dosegajo izjemne rezultate. Tako splošno kot specifično nadarjeni učenci potrebujejo prilagojen izobraževalni program, ki podpira njihov razvoj na različnih ravneh. Strokovnjaki se strinjajo, da redni šolski program za nadarjene učence ni dovolj, saj potrebujejo dodatne aktivnosti in prilagojene programe za optimalen razvoj svojih sposobnosti.
Značilnosti nadarjenih učencev
Raziskave kažejo, da imajo nadarjeni učenci pogosto določene osebnostne lastnosti, ki so bolj izrazite v primerjavi z drugimi učenci, čeprav gre za zelo raznoliko skupino znotraj nadarjenih samih. Te lastnosti pokrivajo več različnih področij, med njimi miselno-spoznavno, učno-storilnostno, motivacijsko in socialno-čustveno. Najpogostejše značilnosti so:
Miselno-spoznavno področje:
- razvito divergentno mišljenje (fluentnost, fleksibilnost, originalnost, elaboracija),
- napredno logično mišljenje (analiza, abstrahiranje, sposobnost sklepanja),
- nenavadna domišljija,
- natančnost opazovanja,
- dober spomin,
- smisel za humor.
Učno-storilnostno področje:
- široka razgledanost,
- visoka učna uspešnost,
- bogato besedišče,
- hitro branje,
- spretnosti v umetniških dejavnostih (glasba, ples, risanje itd.),
- dobra motorična spretnost in vzdržljivost.
Motivacijsko področje:
- visoka potreba po doseganju odličnosti,
- radovednost,
- široki interesi,
- vztrajnost pri nalogah,
- visoka motivacija za dosežke,
- uživanje v uspehih.
Socialno-čustveno področje:
- nekonformizem,
- občutek za pravičnost,
- neodvisnost in samostojnost,
- sposobnost vodenja,
- organizacijske sposobnosti,
- empatija.
Čim bolj izrazite so te lastnosti, večja je verjetnost, da je učenec nadarjen.
Vendar pa pri nekaterih nadarjenih učencih, ki ne dosegajo uspehov v šoli, pogosto opazimo lastnosti, ki ovirajo njihov učni napredek, kot so:
- pomanjkanje interesa za šolo,
- strah pred ustnimi ocenami,
- nizka samopodoba in pomanjkanje samozavesti,
- težave pri skupinskem delu,
- nezmožnost motivacije z običajnimi spodbudami (ocenami, pohvalami ipd.),
- težave s pozornostjo,
- hiperaktivnost,
- socialna in čustvena nezrelost.
Te lastnosti ne bi smele ovirati prepoznavanja nadarjenih učencev, saj jih lahko zlahka spregledamo.
Vir: Povzeto po smernicah za prepoznavanje in delo z nadarjenimi učenci v devetletni osnovni šoli (MIZŠ).
Obvestilo v vpisu
Vpis prvošolčkov je pred vrati
Na vseh ljubljanskih javnih osnovnih šolah bo od 12. do 15. februarja 2024 med 8. in 12. ter med 16. in 18. uro potekal vpis prvošolcev za šolsko leto 2024/25. Letos osnovne šole vpisujejo otroke, rojene leta 2018.
Vpis bo organiziran v prostorih šole in bo potekal osebno. Staršem svetujemo, da pridejo v šole skupaj z otroki.
Odlog šolanja in izobraževanje na domu
Otroku se lahko začetek šolanja odloži za eno leto na predlog staršev, zdravstvene službe ali na podlagi odločbe o usmeritvi Zavoda RS za šolstvo, če se ugotovi, da otrok ni pripravljen za vstop v šolo. Glede postopka ugotavljanja pripravljenosti in odložitve šolanja je pristojna šolska svetovalna služba. Na podlagi Zakona o osnovni šoli imajo starši pravico vpisati otroka v javno osnovno šolo ali v zasebno osnovno šolo s koncesijo.
Za svojega otroka lahko starši organizirajo izobraževanje na domu, ki pa ga ne priporočamo zaradi velike kakovosti pouka in drugih dejavnosti v osnovnih šolah in širših pozitivnih učinkov obiskovanja pouka v šoli, kot so medsebojno učenje veščin, sodelovanje in druženje otrok. V tem primeru mora biti otrok vpisan v svojo matično šolo ali, v primeru prepisa, v eno izmed drugih osnovnih šol, ki vodi dokumentacijo o
njegovem izobraževanju na domu. Starši so dolžni najpozneje do začetka šolskega leta (to je do 31. 8. 2024) o izobraževanju otroka na domu pisno obvestiti osnovno šolo, v katero je otrok vpisan, pri tem pa ji posredovati vse podatke, ki jih predpisuje določba 89. člena Zakona o osnovni šoli.
V katero šolo se vpiše otroka in kako poteka prepis v drugo šolo?
Starši svoje otroke vpišejo v šolskem okolišu glede na stalno ali začasno prebivališče (matična šola). Šolski okoliš se preveri na spletnih straneh Mestne občine Ljubljana – zavihek Moja Ljubljana – Otroci – Osnovne šole ali na spletnih straneh Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport (aplikacija SOKOL). Starši lahko vpišejo otroka v 1. razred v šolo zunaj svojega šolskega okoliša, če šola, v katero želijo vpisati otroka, s tem soglaša in se predhodno o tem dogovori s šolo iz matičnega okoliša; torej, če so izpolnjeni pogoji, v skladu z Uredbo o merilih za oblikovanje javne mreže osnovnih šol, javne mreže osnovnih šol in zavodov za vzgojo in izobraževanje otrok in mladostnikov s posebnimi potrebami ter javne mreže glasbenih šol (Uradni list RS, št. 16/98, 27/99, 134/03, 37/16 in 4/18; v nadaljevanju: Uredba). Vpis v 1. razred v šolo zunaj šolskega okoliša, v katerem otrok prebiva, se izvede tako, da starši najprej vpišejo otroka v šolo v svojem šolskem okolišu, najpozneje v 14 dneh po izteku roka za vpis pa vložijo pri šoli, v katero želijo vpisati otroka, vlogo za prepis. Šola, na katero so starši naslovili vlogo za prepis, je dolžna o tem odločiti v 30 dneh od dneva, ko je prejela vlogo, in pred tem pridobiti soglasje otrokove matične šole.
Kdaj šola lahko izda soglasje za prepis?
Pri vpisu otrok v 1. razred so ljubljanske osnovne šole dolžne ravnati v skladu z Uredbo in poskrbeti z medsebojnim obveščanjem in soglašanjem za enakomerno zasedenost osnovnih šol in uravnoteženo prehajanje učencev med šolami različnih šolskih okolišev. Pri tem šola lahko soglaša s prepisom otroka, če s tem ni kršena pravica drugih staršev, da vpišejo otroka v šolo v svojem šolskem okolišu, če to ne povzroči oblikovanja dodatnih oddelkov oziroma zagotavljanja novih prostorov in če se s tem v šoli v šolskem
okolišu, kjer učenci prebivajo, ne zmanjša število oddelkov, kar bi povzročilo spremembo statusa šole ali njeno ukinitev.
Pravica do brezplačnega prevoza učencev v osnovni šoli
Pravico do brezplačnega prevoza imajo na podlagi 56. člena Zakona o osnovni šoli tisti učenci v osnovni šoli, ki obiskujejo šolo v svojem šolskem okolišu in zanje velja, da je njihovo prebivališče oddaljeno več kot štiri kilometre od osnovne šole ali da pristojni organ za preventivo v cestnem prometu ugotovi, da je ogrožena varnost učenca na poti v šolo.
Brezplačni prevoz, ne glede na oddaljenost prebivališča od osnovne šole, Mestna občina Ljubljana v skladu s 56. členom Zakona o osnovni šoli zagotavlja tudi učencem s posebnimi potrebami, ki obiskujejo redne osnovne šole, in učencem, ki so vključeni v zavode za vzgojo in izobraževanje otrok in mladostnikov s posebnimi potrebami, če je tako določeno v odločbi o usmeritvi. O načinu prevoza se šola dogovori s starši in lokalno skupnostjo, sklene se pogodba.
Brezplačni krajši programi za 5 do 6 let stare otroke, ki še ne obiskujejo vrtca
Za otroke, ki niso vpisani v programe predšolske vzgoje v vrtcih in ki bodo s 1. septembrom 2024 vstopili v prvi razred osnovne šole, je v Vrtcu Andersen organiziran brezplačen krajši program. V program se lahko vključijo tudi njihovi mlajši, 4-letni sorojenci, in tudi otroci z odloženim šolanjem, ki še ne obiskujejo vrtca. Program bo potekal v enoti Marjetica, Bitenčeva 4, v popoldanskem času, vanj pa se lahko vpišejo otroci s celotnega območja Ljubljane. Program je brezplačen. Za več informacij se lahko obrnete na svetovalno delavko vrtca Nadjo Beguš (e-naslov nadja.begus@vrtecandersen.si ali številka 01 583 82 18).
Več informacij o vpisu v prvi razred dobite na vseh ljubljanskih osnovnih šolah ter na Oddelku za predšolsko vzgojo in izobraževanje na e-naslovu izobrazevanje@ljubljana.si.